סבב השיחות הראשון בדרג בכיר בין ארצות הברית לאיראן בשווייץ הסתיים לאחר כ-18 שעות. המשלחת האיראנית הבכירה עזבה את המקום, אך צוותים טכניים משני הצדדים ימשיכו בדיונים במטרה לגבש הסכם סופי בתוך 60 יום, תחת פיקוח ועדה עליונה שתוקם.
לפי הודעה משותפת של המדינות המתווכות, קטאר ופקיסטן, ואישורים מגורמים רשמיים, הושגו מספר הסכמות. משרד האוצר האמריקני הודיע על השעיה זמנית של הסנקציות על ייצוא הנפט האיראני לתקופה של 60 יום. כמו כן, יוקם "תא למניעת חיכוך" בלבנון, בהשתתפות ארה"ב, איראן ולבנון, במטרה להבטיח את הפסקת הפעולות הצבאיות באזור. ישראל אינה צד למנגנון זה. בנוסף, הוסכם על הקמת קו תקשורת ישיר לניהול תקריות במצר הורמוז.
סגן נשיא ארה"ב, ג'יי די ואנס, הצהיר כי הושגה התקדמות גם בסוגיית הגרעין, וטען כי איראן הסכימה להכניס לשטחה מחדש את פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). מנגד, דובר משרד החוץ האיראני מסר כי תיק הגרעין הוצג אך לא נדון במסגרת משא ומתן. שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, הוסיף כי הושגו הבנות לשחרור נכסים איראניים מוקפאים.
השיחות התנהלו בצל איומים פומביים של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כלפי טהרן. במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר כי "ללוחמים שלנו בדרום לבנון יש חופש פעולה מלא לסכל כל איום" וכי ישראל תישאר ברצועת הביטחון "ככל שיידרש".
התמונה המלאה
הדיונים התאפיינו במתח, כאשר בשלב מסוים דיווחו כלי תקשורת איראניים כי המשלחת שוקלת לפרוש מהשיחות במחאה על איומיו של טראמפ, אך בסופו של דבר המגעים נמשכו עד שעות הלילה המאוחרות. השיחות הטכניות שיימשכו בשווייץ יעסקו בפרטי יישום מזכר ההבנות.
ב-ynet הודגש כי הקמת "התא למניעת חיכוך" בלבנון, ללא השתתפות ישראלית ישירה, מהווה "הנחתה נוספת על ישראל". עוד דווח שם על טענת שר החוץ האיראני כי "חלק מהנכסים המוקפאים כבר שוחררו" ועל שיחה שקיים ואנס עם נשיא לבנון לאחר ההסכמות.
בוואלה פורסם דיווח על תנאיה של ישראל לנסיגה מדורגת מאזורים מסוימים בדרום לבנון שמהם אין איום ירי ישיר, וזאת רק לאחר השמדת תשתיות טרור והוכחת יעילות של מנגנון לבנוני. כמו כן, צוין שם כי יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, התחייב בשם חיזבאללה כי כל שטח שישראל תיסוג ממנו יפורז מנשק.
במעריב התמקדו בהישגים הכלכליים של איראן, כולל פירוט על הפטור מסנקציות על ייצוא נפט, וציינו כי איראן הפכה לחלק מסידורי הביטחון בזירה הלבנונית. הפרשנות שהובאה שם גרסה כי איראן מנסה לקשור בין הנוכחות הישראלית בלבנון להתקדמות מול וושינגטון.
בכאן חדשות ובישראל היום הדגישו את ההודעה הרשמית של משרד האוצר האמריקני על הקלת הסנקציות על הנפט האיראני, כהישג המרכזי והמוחשי ביותר של השיחות עד כה. בערוץ 14 מסגרו את הצהרת נתניהו כתגובה לטענות ש"ידי הלוחמים כבולות" בלבנון.
מקורות:
https://www.maariv.co.il/news/world/article-1335843
https://news.walla.co.il/item/3847597
https://news.walla.co.il/item/3847524
https://www.ynet.co.il/news/article/syeeliiffx
https://www.ynet.co.il/news/theheadline/article/b3ocjd2xy
https://www.ynet.co.il/news/article/sj1uzf8zgg
https://www.ynet.co.il/news/article/sywkuysfgx
https://www.kan.org.il/content/kan-news/global/1059989/
https://www.maariv.co.il/news/world/article-1336032
https://www.maariv.co.il/news/politics/article-1335982
https://www.maariv.co.il/news/world/article-1335971
https://www.maariv.co.il/news/politics/article-1335970
https://news.walla.co.il/item/3847713
https://news.walla.co.il/item/3847683
https://news.walla.co.il/item/3847644
https://www.ynet.co.il/news/article/r11ld5ugge
https://www.ynet.co.il/news/article/hjy9ddizfx
https://www.kan.org.il/content/kan-news/defense/live-1060079/
https://www.kan.org.il/content/kan-news/global/1060653/
https://www.israelhayom.co.il/israelnow/article/20818520
יש לכם הערות על הכתבה? נשמח שתשתפו אותנו כדי שנוכל להשתפר! לחצו למילוי משוב
לקבלת החדשות החדשות למייל - לחצו להרשמה בחינם
